Heb je ooit het gevoel gehad dat je volledig  overprikkeld bent door een fout die je maakt of na een drukke werkdag? 

 

Als HSP, ook wel hoog sensitief persoon kun dit je dagelijks leven flink beïnvloeden. In deze blog ga ik dieper in hoe ik worstelde met paniek na het maken van een fout en hoe je je weer kunt ont prikkelen. 

 

Wat je leert in deze aflevering: 

  • Waarom HSP’s gevoelig zijn voor hevige emotionaliteit 
  • Praktische tips om jezelf te ont prikkelen 
  • Het belang van zelfcompassie en rust 

 

Voor mijn partner, Dave, had ik vorig weekend een verrassingsweekend geboekt nog voor zijn verjaardag. Een mooi landhuis in Groningen met een luxe kamer, jacuzzi, 4 gangen diner. Alles erop en eraan. Super leuk en ik had er onwijs veel zin in! Een paar dagen eerder kreeg ik een mailtje van het hotel of ik nog wat bij wilde boeken. Ik kijk naar de mail en er staat: we zien u vrijdag 10 mei. Ik denk vrijdag….. Ik heb de overnachting zaterdag op zondag geboekt! Ik nog een keer kijken en nog een keer en toen viel het kwartje. Fuck de duck! Ik heb een fout gemaakt! Nee!! Ik heb de verkeerde dag aangeklikt! 

Vrijdag moet Dave werken en we kunnen nu niet naar het landhuis, en, en… Ik raakte zo in de stress! Hoe kon dit nou!? Doordat ik zo in paniek raakte lukte het mij niet eens om het nummer te vinden van de receptie, ik was zo van slag…

Met hulp van Dave lukte het om het landhuis te bereiken dat ik een fout had gemaakt. Dat het een verrassing voor hem was, ik had het vorig jaar al had geboekt en er zo naar uitkeken (Dave wist wel dat we weggingen maar verder geen details). Helaas was het dat weekend volledig volgeboekt, ook mede door een bruiloft die daar dat weekend gehouden zou worden. Fuck. Nu gingen we helemaal niet weg…

Gelukkig was ik op tijd om zonder kosten te verplaatsen dus nu gaan we in juli.

Is het een rampzalige fout? Nee, maar in mijn ogen wel een grote fout. Gelijk kwamen de oordelende gedachten. "Hoe kon je dit nou doen? Is het zo moeilijk om de juiste dag aan te klikken? Wat ben jij dom zeg, je wilt een keer een verassing geven, lukt het niet".

Want tijdens het gesprek heeft Dave dus alles gehoord wat er bij het landhuis in zit. Luxe kamer, jacuzzi… Dave stond daar met een big smile, maar ik voelde me aardig rot.  

 

Tijdens zo’n stress of paniek moment is het belangrijk dat je laat weten wat je nodig hebt en dat je bij de ander aangeeft hoe je je voelt: 

“Ik weet het even niet meer" 

“Ik voel me overprikkeld/gestresst/in paniek!” 

“Ik weet niet wat ik nu moet doen" 

 

Wat een HSP'er op dat moment nodig heeft is iemand die je helpt en erdoorheen loodst. Een moeder, vriendin die je opbelt of een partner die je helpt. Ook is het belangrijk dat je de tijd neemt om weer te ont prikkelen.  

 

Na het verplaatsen van de overnachting en nog een paar oordelen over mezelf verder, bedacht ik mij dat we nog een bon hadden liggen voor een lunch, uitje of sauna bezoek. Het verrassingsweekend was in mijn ogen al behoorlijk naar de knoppen dus wilde het beste ervan maken. Laten we naar de sauna gaan!  

Inloggen lukte me niet en uiteindelijk, na veel moeite, kwam ik alleen op sauna’s in België en Frankrijk. Hoe dan!? Je zit dan nog zo hoog in je energie, je hersenen zitten letterlijk vol door alle prikkels. Stress, paniek, negatieve gedachten, oordelen, schakelen om een nieuw weekend te boeken en schaamte dat ik een fout had gemaakt. Niks komt meer uit je handen en alles lijkt tegen te werken…  

Wat kun je doen? Loslaten… Ik heb aangegeven dat ik het even niet meer weet en heb Dave gevraagd om te kijken naar sauna’s en anders het te laten voor nu. Ik had het even gehad. 

 

Hoe ont prikkel je na overprikkeling? 

  • Ga naar buiten, de natuur in. Loop een rondje om en ga opzoek naar een plek waarbij je niet teveel extra prikkels binnenkrijgt zoals een drukke winkelstraat. 
  • Ga onder de dekens liggen en eventueel wat bijslapen. 
  • Lig op een spijkermat om de spanningen in je lijf te laten ontspannen.
  • Bel een vriendin op of je partner om even je gal te spuwen. 
  • Teken of schilder je hoofd leeg. Pas op met mandala's, die kunnen juist weer te druk zijn. 
  • Tuinieren kan ook helpen! Als een soort mindfulness, om meer in het nu te zijn. 

 

Zolang je maar ONT prikkelt, voor jezelf zorgen is erg belangrijk! 

Ik had geen zin in zelfzorg. Het was mooi weer, we wilden de tuin opruimen en er een gezellige middag van maken.  

Voor mij hielp niks behalve onder de dekens liggen en alles uit mijn handen laten vallen. 

Op de langer termijn heb ik hier meer aan dan doorgaan. Waar heb jij behoefte aan als je overprikkeld bent? Dit kan ook zijn na een drukke werkdag, een feest of een confrontatie.  

 

Dat je hoog in je emotionaliteit zit na een stress of paniek moment is een bekend kenmerk van hooggevoeligheid. 

Intense emoties en reacties zijn een gevolg van diepe verwerking van prikkels. 

Als je hooggevoelig bent heb je een brein die alle informatie die binnenkomt diepgaand verwerkt. Niet alleen zichtbare prikkels maar ook de emotionele prikkels, zoals bij een ruzie komt kijken. Of de blije emoties bij het zien van een mooi landschap of een verbinding met je geliefde. 

 

Overprikkeling is een reactie op een teveel aan stress. En dit kan op de korte termijn(acuut), of op de langere termijn, als er chronische overprikkeling is. Stress dus. 

Bij overprikkeling is het zenuwstelsel overbelast. Het geeft een gevoel van verwardheid en onveiligheid. Onveiligheid geeft stress en zo is de cirkel rond. 

Je kunt dan niet meer vanuit het denken, de neo cortex, je denkbrein, reageren. Je reageert vanuit je reptielen brein en het limbisch brein, dus vanuit je gevoelens en emoties. Vandaar dat HSP'ers erg vanuit hun hoge emotionaliteit reageren.  

 

Als het leven je soms tegen werkt of tegenslagen geeft, hoe klein ook, zal je vaker dan mensen gewend zijn hulp nodig hebben om de juiste weg hierin te vinden. 

Het is belangrijk goed je grenzen aan te geven, afstemt op jouw behoeftes en zorgt voor jezelf. 

 

 

 

Blogs